mandag 5. september 2011

Når maten gjør deg syk !

Nok en gang har jeg funnet et kjempebra innlegg hos MissHaDa - og selv om vi har 2 helt forskjellige sykdommer, er det nesten nifst å lese hvor like vi er:


* Å  tåle en matvare idag, og i morgen reagerer magen voldsomt på samme matvaren
* Å alltid må tenke etter hva man spiser i redsel for å fremkalle smerter/diare
* Å måtte kutte ut MASSE hverdagskost, selv SUNN kost! (vi skal ikke ha for mye fiber, frukt eller grønnsaker, tarmene våre jobber allerede raskt nok)
* Å prøve å finne balansen i hva man tåler og hvor mye(selv om det kan gå "rett i dass" noen ganger for da tåler vi ingenting


Det som er litt "rart", er at produktene hun har skrevet i innlegget sitt som hun tåler lite/ingenting av, er det samme jeg reagerer på OG som i følge blodtypedietten er FYFY mat for min blodtype A! Tilfeldigt, eller har blodtypedietten faktisk noe for seg?? 


Les og lær kjære venner, her kommer innlegget fra MissHaDa : 
********************************************************

Matintoleranse
Matintoleranse er rett og slett overfølsomhet overfor ulike matsorter. Dette kan føre til små plager og ubehag, eller direkte sykdom og allergisk sjokk. Det kan for eksempel være matintoleranse på grunn av enzymdefekt i tarmkanalen. Dermed klarer ikke tarmene å gjøre den jobben de skal med maten, og man får reaksjoner og symptomer, hovedsaklig fra tarmene.
De vanligste og mest kjente matintoleransene er Cøliaki  og Laktoseintoleranse , som er mel- og melkeallergi. 
Pasienter med tarmbetennelser har jo en tarm som ikke funker som alle andres. Det er dermed ganske vanlig at man reagerer på ulike sorter mat. Men hva slags mat kan variere mye fra person til person. Da jeg ble syk i 2009 fikk jeg kontakt med noen andre med samme sykdom, og var da svært interessert i hvordan de forholdt seg til mat. Det eneste jeg fant ut var at det var mye rart, og mye ulikt! Nå som jeg har vært syk i 2 år er det vel på tide å finne ut hva jeg tåler og ikke... Vel, det er ikke så enkelt! 
Det er slik at i dag kan jeg godt tåle å spise et eple, men i morgen blir magen bare sint og "spytter" det ut igjen med én gang. Jeg tror jeg har funnet ut en del matgrupper som ikke funker så veldig bra. Men jeg har ikke noen av de kjente mationtoleransene som nevnt over. Jeg har ingen diagnoser med matallergi, det er bare magen som styrer hva slags mat den vil godta.
Jeg tenker hver dag på hva jeg spiser. "Går dette bra? Kanskjer hvis jeg spiser bare litt sånn? Jo, det går sikkert bra, jeg har jo så lyst på slik!" Magen, og maten styrer ganske mye av tankevirksomheten min gjennom dagen.
Men heldigvis går det bra med taco!!! =D Så lenge jeg ikke har for mye tomat i...

Mat jeg er ganske sikker på/føler meg bedre uten:
  • Laktose - er generelt vanskelig å fordøye, selv for friske mager. Jeg har ikke intoleranse, men magen har det lettere hvis jeg holder meg unna fesk melk. Laktoseredusert og behandlet melk, som i ost, går greit.
  • Frukt - er surt for magen. Jeg kjenner liksom at det etser, og får lett halsbrann. Jeg får også mye luft og rumling av mye frukt. Jeg er feks veldig glad i tomat og appelsinjuice! Honningmelong og annanas savner jeg også!
  • Fiber av korn - skal som kjent gi fart på magen, og det ønsker jeg ikke! Men fiber fra grønnsaker og nøtter er bra! Det gir fasthet uten tørrhet...
  • Løk - i alle former, men spesielt hvitløk! Jeg blir først uvell og kvalm, også er magen virkelig kranglete og sur dagen etter.
  • Alkohol! - er jo ikke mat, men svært vanlig i dagens samfunn. Og IKKE bra for magen! Alkohol er betennelsesfremmende, og når friske får "fyllemage" får garantert jeg det! Derfor har jeg ikke rørt alkohol på over 2 år, og det går faktisk helt fint!

1 kommentar:

Hanne sa...

Blodtypediett? Det har jeg aldri hørt om! Jeg er har også blodtype A, så er kanskje en sammenheng der også ja ;)
Veldig hyggelig at du liker bloggen min!! :)