mandag 30. mai 2011

Antiinflammatorisk kosthold

Fant dette fantastiske innlegget hos http://ernaerings.blogg.no/ - og har fått lov til å gjengi det på min blogg. TUSEN TAKK TIL ERNÆRINGSSTUDENT!!
"

ANTIINFLAMMATORISK KOSTHOLD 

At noe er antiinflammatorisk betyr enkelt forklartat det er betennelsesdempende. Betennelser oppstår i kroppen "både titt og ofte" og er en forsvarmekanisme fra kroppens mot skader i vev eller organ påført av enten en fysisk skade, stråling, kjemisk påkjenning eller infeksjon.

En ting er disse betennelsene vi får av og til pga. et lite kutt i fingern eller lignende, noe annet er innvendige betennelser f.eks. i ledd som kan gjøre fryktelig vondt og ikke minst være uhelbredelig - slik som leddgikt.
Leddgikt er en betennelse i leddene som er kronisk og veldig ubehagelig. Det som derimot er fint med slike betennelsestilstander er at symptomer på de kan bedres ekstremt med et riktig kosthold for akkurat denne tilstaden. Betennelser like surt miljø i kroppen så matvarer som alkohol, tobakk, sitrus, kjøtt, hvete, kaffe, sukker, melk og tomat kan forverre betennelsen, mens basiske og nøytraliserende matvarer kan bedre betennelsen. Eksempler på slike matvarer er ingefær, frukt, grønnsaker, hvitløk, urter, urtete, spelt, rug og annet fullkorn.

Dr. Weil?s Anti-inflammatory Food Pyramid
En lege med navn Weil har laget sin egen antiinflammatoriske kostpyramide som virkelig er verdt å ta til følge hvis man sliter med slike betennelser. Veldig fin! Pyramiden er hentet fra: www.DrWeil.com

I tillegg til å prøve å luke ut en del sure matvarer fra kostholdet vil forholdet mellom inntak av omega-3 og omega-6 ha en hel del å si i helbredingen av betennelser. Eikosandoidene (signalmolekyler med forskjellige biologiske funksjoner) i omega-3 bedrer betennelsesreaksjoner, mens eikosanoidene i omega-6 forverrer betennelser.
MEN omega-6 er viktig for en rekke andre funksjoner i kroppen (i stoffskiftet, immunforsvar, slimhinner etc.) så det skal ikke utelates fra kostholdet for å hindre betennelsesreaksjoner. Derimot har vi et alt for høyt inntak av omega-6 i forhold til omega-3 i det gjennomsnittlige norske kostholdet - forholdet kan være så mye som 1:20, mens anbefalt forhold er 1:5 - så inkluder mer omega-3 i kostholdet ditt, og kanskje reduser litt på omega-6 (bare hvis du ikke allerede har det riktige forholdet så klart).
Omega-3 finner du i en rekke nøtter og frø (eks. valnøtter og linfrø), fet fisk (eks. laks, makrell og ørret), oljer (eks. linfrø-, soya- og rapsolje) og i en del berikede matvarer.
Omega-6 finner du i nøtter, vegetabilske oljer og diverse kornsorter.


Derfor, har du, eller kjenner du noen som sliter med kroniske betennelsestilstander i kroppen, kan du nå gi de et lite foredrag om hvordan de bør spise for å dempe smertene sine, det setter de helt sikkert pris på :)  "

fredag 27. mai 2011

Navneforslag

HJELP! Finnes det noen kreative sjeler der ute?


Vil gjerne ha et nytt og enklere navn på bloggen - noe som er helt mitt!!
Men, så må det samtidig inneholde noe av det som gjenspeiler meg, og helst lupusèn - vil helst ha det på norsk(selv om alt jeg kommer på er engelsk, det klinger liksom bedre, men tar imot engelske forslag også)


Blir DITT forslag brukt, vil du få en liten gave av meg!!


Her er noen ord  jeg ønsker skal være med i teksten :


engel, angel, fe,alv, fairy


lilla, violett, purple, (lilla blomster, iris, fresia, lavendel, syrin osv..)


lupus


adressen blir www.nyttnavn.com(eller /net/org/info - spørs hva som er ledig)


Disse vet jeg er i bruk:
lavendelhagen - frulupus - lupusmamma 

torsdag 26. mai 2011

Nyeste nytt -

direkte fra EULAR (årlig europeisk  kongress i reumatologi) 


Jennifer Bell legger ut ferske lupus nyheter direkte fra kongressen på  Lupus Research Institute



OG  på Facebook



onsdag 25. mai 2011

Sommernyheter

 MASSE nyheter i Epla butikken Tante Violett!



























En liten interaktiv læring om lupus!

Tekst og språk er dessverre på engelsk, men har  animasjoner og tegninger som gjør det forståeligt!

http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/tutorials/lupus/htm/_no_50_no_0.htm

tirsdag 24. mai 2011

Nå har jeg registrert meg på Bloggurat.

Et unyttig organ?

Jeg elsker lege,helse og slankeprogram på tv, sitter klistra!! Igår kveld ble jeg sittende å se på Dr. Oz. Han er innom alt og ingenting, og i går forklarte han om et (som før itiden ble ansett som et unyttig) organ.
Spesielt ved ulykker (samt kyssesyken) står dette organet i fare for å sprekke, og da står det om liv. Vet du hvilket organ jeg snakker om?



Her er organet tatt ut. Ser  ikke spesielt lekkert ut, men er en viktig del av immunsystemet vårt! Selv er mitt slikt organ forstørret, og dette skulle sjekkest en gang i blant, men tror ennå ikke noen har sjekka det siden 2003.

Faktisk har dette organet en kjempeviktig jobb!
En av dets viktigste hovedoppgaver er å rense blodet for fremmede substanser, organiserm, partikler og skadede/gamle røde blodceller. Disse funksjonene blir utført av hvite blodceller som er istand til å ta opp og tillintetgjøre inntrengerene nevnt ovenfor. I tiden før man blir født, produserer dette organet røde blodceller, men etter fødselen blir denne funksjonen overtatt av benmargen. I noen tilfeller overtar organet oppgaven den hadde før fødselen.

 Organet består av mye lymfevev som kan ligne på vevet i lymfeknuter. Det er viktig for immunsystemet ved produksjon av antistoffer og ved produksjon av enkelte hvite blodceller.


 Det er med på å bla. å bekjempe infeksjoner,kontrollere mengden blod i kroppen og å holde kroppsvæskene i balanse.Organet kan bli forstørret når det fanger opp og oppbevarer en stor mengde blodlegemer og blodplater. (er det her mine manglende blodplater oppholder seg tro?;)) Jo større den blir, jo mer fanger den opp... Merkeligt..

Vi snakker selvsagt om MILTEN, men det visste du kanskje allerede?? Det jeg ble så fasinert av, er at lavt antall blodplater KAN skyldes selve SLEèn ELLER forstørret milt!! Og jeg har begge deler. Ser for meg at milten grabber til seg blodplatene mine og jafser de i seg, jo større den blir, jo mer sulten blir den!! Men, det blir vel for lettvint løsning tenker jeg ;) Skal hvertfall høre med fastlegen min neste gang. !!

Jeg var jo på kontroll 13 mai, og tok nye blodprøver. De viser at blodplatene har gått OPP, fra 65 til 86 -HURRA! Vi vet ennå ikke om kroppen leger antall blodplater selv,eller om det er kortisonet som gjør det. MEN, leser på Nhi.no at ved lavt antall blodplater gis Prednisolon(kortison). OG, jeg har i vår vært veldig dårlig, og har da ØKT kortisondosen fra 7,5mg til 15 mg!! Og blodplatene har jo steget! Så det tyder vel egentlig på at det er SLEèn som ødelegger blodplatene mine - immunforsvaret går til angrep på dem og ødelegger dem.

Fant et kjempeinterressant innlegg hos lifemojo, der det faktisk står oppført matvarer som kan hjelpe!! Innlegget leser du under :


"Hva er Blodplater?

Blodplater eller trombocytter er plate formet fargeløs blodceller som dannes i beinmargen. De spiller en svært viktig rolle i clotting av blod. Når en skade er påført av kroppen, er at blodplatene stormet til området sammen med visse vitaminer, proteiner og mineraler for å skape en blodpropp for å hindre ytterligere tap av blod.

Hva bør Normal blodplater?

Den normale blodplatetall av menneskekroppen, eller PLT, varierer fra hundre og femti tusen til ca 450 000 per mikro liter blod. En normal blodplate celle kan være aktive i opptil ti dager etter som cellen dør og fjernes naturlig fra kroppen. Dersom blodplatetallet faller under det normale nivået deretter en sykdom som kalles trombocytopeni oppstår. Blodet stopper clotting og individuelle erfaringene store blod tap selv på grunn av mindre skader. Det kan også føre til anemi.

Årsaker til lavt antall blodplater

Blodplater synker vanligvis bare når blodplatene er enten over utnyttes eller ødelagt på grunn av sykdom eller fysiske tilstand. Noen av årsakene til lavt antall blodplater er:
  1. Bone Marrow Problemer som anemi og leukemi: Effekten av anemi er spesielt opptatt av kvinner, spesielt i deres menstrual perioden hvor deres trombocytter er svært lav. Anemi krever spesiell oppmerksomhet når det begynner å rane kroppen for jern.
  2. Medikamenter: Visse medisiner som ofte brukes i kjemoterapi er også kjent for å redusere antall blodplater. Aspirin og Ibuprofen er også kjent for å bidra til reduksjon av blodplater.
  3. Trombotisk trombocytopenisk purpura (TTP): Det er en sjelden lidelse av blodet koagulasjonssystemet forårsake omfattende mikroskopisk tromboser (blodpropp) å danne i små blodårer i hele kroppen.
  4. Graviditet: Under graviditet, produserer kroppen mer plasma i blodet. Imidlertid forblir platetall samme mens blodplatene får utvannet, og dermed resulterer i lavt antall blodplater under svangerskapet. Dette kalles Svangerskapsdiabetes trombocytopeni (GT).
  5. Autoimmune sykdommer: Noen av auto immune sykdommer som systemisk lupus erythematosus (SLE), idiopatisk trombocytopenisk purpura (ITP) og revmatoid artritt kan også føre til lavt antall blodplater når kroppens immunsystem feil blodplater som utenlandske inntrengere og ødelegger dem.
  6. Hemolytisk uremisk syndrom: Det er en sykdom forårsaket av E. coli bakterier som kan drepe av blodplater, svekke evner nyrene skal fungere, og også ødelegge røde blodceller.
  7. Blodforgiftning: Forgiftning fra infeksjon forårsaker bakterier (bakteriemi) kan fort drepe av blodplater og kan også forårsake problemer produsere nye blodplater til erstatning for de som har blitt ødelagt.
  8. Dengue: Det er en mygg bæres sykdom som kan også påvirke blodplater i blodet.

Foods som hjelper til å bygge Blodplater

Mest næringsrike matvarer som hjelper forbedre immunforsvaret og redusere betennelser kan bidra til å bygge blodplater. Nedenfor er en liste over noen super mat som vil bidra til å øke antall blodplater:
  • Fullkorn Foods: Brun ris, hel hvete og deres produkter, og andre hele korn inneholder næringsstoffer som hjelper til å bygge blodplater i blodet.
  • Antioksidant Inneholder Foods: Matvarer som blåbær, appelsiner, lime, granateple, gulrot, tomat og brokkoli hjelper i å gjenopprette blodplater nivå som de nøytraliserer frie radikaler.
  • Omega-3 fettsyrer Foods: Omega-3 fettsyrer øke immunforsvaret, styrker det og hjelp til å bygge opp blodplater nivåer. Noen av de gode kildene er raps, oliven og linfrø olje og fisk.
  • Green bladgrønnsaker: Bladsalat som grønnkål og sjø ugress inneholder store mengder kalsium og vitamin K som hjelper i blodet levrer seg. Drumstick blader, Amaranth, og tørket bukkehornkløver blader (Methi) kan også bidra til bedre platetall. I tilfeller av infeksjoner som denguefeber, papaya blad ekstrakt eller suspensjon av pulverisert blader i palmeolje har vist seg å være nyttig i å forbedre blodplater nivåer.
  • Økologisk mat: Økologisk mat inneholder ikke plantevernmidler og plantevernmidler som kan forverre autoimmune sykdommer og lavere platetall. De inneholder ikke tilsetningsstoffer og konserveringsmidler som kan øke giftige frie radikaler i kroppen forårsaker inflammatoriske sykdommer.
I tillegg til å konsumere matvarer som bidrar til å bygge blodplater, er det viktig at du tygger maten godt for å fremme riktig fordøyelse. Drikk varmt, filtrert vann med jevne mellomrom utover dagen for å skylle ut giftstoffer fra kroppen.

Matvarer som skal unngås

  • Unngå alkoholholdige drikker som kan det skade leveren og hemme produksjonen av blodplater.
  • Unngå fet mat og trans fett som kaker, kjeks og dips som de er altfor sure og ødelegge syre-alkali balansen i kroppen.
  • Unngå eller redusere raffinert sukker, fruktose, sirup og saft som de fremmer sure sykdommer.
  • Unngå eller redusere forbruket av meieriprodukter som melk, yoghurt, ost og iskrem. Disse matvarene kan bidra til slim dannelse, som i sin tur kan forverre autoimmune sykdommer. Eliminere disse matvarer spesielt hvis du er meieri-allergisk eller hvis du er laktose sensitive.
  • Unngå å spise kjøtt som de er høy i mettet fett og kan inneholde rester av antibiotika og hormoner.
  • Ikke spis mat som gjør at du føler deg uvel."(prøver så godt jeg kan å unngå dette,blir helst uvel i magen jeg da...) 


Read more: http://www.lifemojo.com/lifestyle/diet-%C3%A5-balanse-blodplater-niv%C3%A5et-i-kroppen-din-113960136/no#ixzz1NG3vYZSi


mandag 23. mai 2011

søndag 22. mai 2011

Pass deg for bjørnen!

Kopiert fra ©sa 22.4.2011 - http://www.aftenbladet.no/lokalt/Pass-deg-for-bjoern-i-dag-2810798.html
Dette innlegget er hentet fra Stavanger Aftenblad:
Kopiert fra ©sa 22.4.2011 - http://www.aftenbladet.no/lokalt/Pass-deg-for-bjoern-i-dag-2810798.html

Søndag 22. mai våkner bjørnen fra vintersøvnen, og da er den skikkelig mannevond, hevder den gamle primstaven

Hvis en først møtte en mannevond bjørn, hjalp det å være født på en lørdag eller søndag. Da ville bjørnen flykte som fra noe vondt. Kvinner kunne vise kjønnet sitt, og bjørnen ville bli så flau at den stakk!

Fredag er oppkalt etter den norrøne kjærlighetsgudinnen Frigg.
Her spinner hun tåke!
PRIMSTAVEN er en evighetskalender av tre, der merkedagene er skåret inn. I Norge ble primstaven avløst av den gregorianske kalenderen i 1700. Vikingene hadde antakelig bare fem dager: Tirsdag for krigsguden Ty, onsdag – Odins dag, tordenguden Tors dag, fredag for kjærlighetsgudinnen Frigg og lørdag – vaskedag. Romerne bidro med søndag – soldag, og mandag – månedag. I det engelske språket lever de norrøne gudene videre som torsdag og fredag, mens resten uka er romersk.


ROMERNE hadde ti måneder. Oktober betyr åtte, september ni og desember ti. Januar og februar ble innført omkring 500 år før Kristus, antakelig fordi soldyrkingen hadde blitt offisiell religion og kalenderen skulle følge solåret. Keiser Julius Cæsar (født 100 år før Kristus) reformerte kalenderen, juli ble oppkalt etter ham, og august etter adoptivsønnen. Jorda bruker 365,2422 dager rundt Sola. For å komme i takt med den kvarte dagen, hadde den julianske kalenderen skuddårsdag hvert fjerde år. Men 0,2422 er ikke fullt en kvart dag, og det førte etter til at kalenderen kom i utakt med solåret. Kirkemøtet i Nikaia i år 325, vedtok at vårjevndøgn skulle falle på 21. mars. Men i 1582, hadde vårjevndøgn forskjøvet seg helt til 11. mars. Pave Gregor 13. var en briljant jurist, og en meget selvstendig og handlekraftig pave. Han påbød en ny kalender – den gregorianske. Den tok vekk skuddårsdagen på hele hundreår som ikke er delelig med 400. Derfor var det ikke skuddårsdag i 1700, 1800 og 1900, i motsetning til år 2000. For at vårjevndøgn igjen skulle havne på 21. mars hoppet man over ti døgn, slik at dagen etter 4. oktober 1582 ble til 15. oktober.

Pave Gregor 13 innførte kalenderen vi har idag!
KALENDER ER MAKT: Kalenderen tvinger hele befolkningen til å delta i et sett med religiøse og politiske festdager, enten det er julaften eller 1. mai. Italia, Spania og Portugal innførte den gregorianske kalenderen med en gang, men mange land strittet imot. I Norge ble kalenderen innført i år 1700, da dagen etter 18. februar ble 1. mars. Vårjevndøgn hadde forskjøvet seg enda et døgn, så vi måtte hoppe over 11 dager. Protestantene vil heller være uenig med solen enn enig med paven, sa astronomen Johannes Kepler, som var tidlig ute med å hevde at jorden gikk rundt solen.
ENGLAND GA OPP motstanden mot den «nye» kalenderen, og hoppet over 11 dager i 1752. Det ble opptøyer. «Gi oss våre 11 dager tilbake!» skrek folket i gatene. De trodde myndighetene hadde fratatt dem 11 levedager.
Sverige prøvde å innføre den gregorianske kalender i 1700, men i all forvirringen rundt den store nordiske krig tok det 53 år før de kom i orden. Nordmenn som var gift med svensker kunne på den tiden feire jul to ganger i året, hvis de besøkte begge slektene.
DEN MEST INNBITTE motstanden mot den «nye» kalenderen kom fra Hellas og Tyrkia. De var en del av den ortodokse kirke, og ville ikke godta noe som helst fra Roma. Tyrkia ga først opp i 1927 – 345 år etter kalenderen først ble tatt i bruk. Ingen land slipper unna den gregorianske kalenderen nå. Men det finnes mange andre tidsregninger, den islamske, den jødiske, den thailandske og tre hinduistiske. En som skiller seg veldig fra de andre er den kinesiske. En 60-dagers syklus kombineres med 12 dyretegn, fem elementer samt yin og yang. Vi er nå inne i metallharens år, som vi sist hadde i 1951 og 1891.


MEN TILBAKE TIL BJØRNEN: Mange mente bjørnen var grisen til de underjordiske, og at det var de som ga den mat og vann mens den lå i hiet. Det var lite lurt å nevne bjørnen med dens rette navn, en burde heller si Bamse brakar, bestemor eller gamle Ola. Hvis en først møtte en mannevond bjørn, hjalp det å være født på en lørdag eller søndag. Da ville bjørnen flykte som fra noe vondt. Kvinner kunne vise kjønnet sitt, og bjørnen ville bli så flau at den stakk.

KILDER: Birger Sivertsen: Norske merkedager, Anders Johansen: All verdens tid, Wikipedia.

onsdag 18. mai 2011

Husmortendenser?

Vel overstått 17 mai alle sammen! Valgets kvaler ang. klær i går ble løst - jeg var nemlig sengeliggende, vondt i magen og slakk... Stod ikke skikkelig opp før i 1800 tida, da fikk jeg meg en god og varm dusj - og var klar som et egg til Frustrerte Fruer. Ble sittende oppe å se på en dokumentar på tv, og kom derfor ikke i seng før i halv 1 tida. Sovnet ikke før i 2 tida, og karret meg opp kl 9!! Sover litt, er våken litt osv.. Sjelden jeg får sammenhengende søvn.



De 2 hele gulrøttene er til sjokoladekake
Uansett, idag er jeg fit for fight, og har skrellet poteter, gulrøtter og kålrot samt skjært det i  terninger, så de ligger nå i en gryte med kaldt vann klar til koking. Kyllingfileter har jeg også kuttet opp og stekt, de står i kjøleskapet til lapskausen skal lages.

Så har jeg laget min første gluten,sukker og laktosefrie sjokoladekake!! Selve kaka var ikke så verst, men glasuren ødela , var litt bitter.... Er nok første og siste gang jeg lager denne!
 Oppskrift hentet fra Mjuuugly.












Og det er masse rare ingredienser, så alt må planleggest!.  Bl.a  sukrin, steviadråper, mandelmel, kokosmel,rå kokos, himalaysalt, kokosolje, rått kakaopulver, karob, sukrinmelis. I tillegg "vanlige" igredienser som egg, bakepuver, banan, gulrot, bakepulver. Jeg brukte Freia 70% kokesjokolade(så 100% sukkerfri og laktose er den sikkert ikke da...)
 
Bortkasta arbeid...... Men, da fikk vi prøvd i alle fall. Neste gang går jeg for Karin sin lavkarbo sjokoladekake;)