fredag 24. juni 2011

Dagen i dag

24 juni .... Selve datoen bringer meg tilbake til barndommens ferieparadis i Flåtå oppe hos mormor...
Enger med  blomster i allslags farger, og markjordbær, mmm 



Mormor Minda 



Mormor Minda Falkenhaug var en fantastisk dame, det er vel ikke før jeg fikk barn selv jeg ser hvor utrolig hun var. 9 barn, 23 barnebarn(?), hvor mange oldebarn vet jeg ikke, hun fikk iallefall hilse på Joachim før hun døde. . Og vi var jo alltid en gjeng barnebarn hos henne i ferien, kan aldri husket hun var sur , lei eller sint  - tror faktisk hun storkoste seg med å ha oss der. Når vi var litt umulige, truet hun med stoppenåla ( og ja, hun brukte den... ;)) Og dette var langt oppi Flåtågarden på Hundorp, husker at vi henta vann i brønnen(på slutten ble det kobla til en slange så hun fikk vann rett i vasken) - den gamle vedkomfyren på kjøkkenet, utedo. Sukk, skulle ønske mine barn fikk oppleve dette. Vi barna såg vel ikke hvor tungvint alt var, hvordan skulle jeg idag klart meg uten vann og do, komfyr, kjøleskap?? 

Her skjenker jeg kaffi til mormor
Alle ble husket på jul og bursdager, ingen ble glemt. 
Det var og stas å være alene med mormor, da fikk vi ligge på kammerset hennes! 

Mormor på besøk i Tomtegata 4, Lillehammer. Jeg i røde klær, broderen i gul t-shirt og caps. Vi flyttet fra Lillehammer til Sand i 1976.

Jeg og mamma på ferie 

Her er jeg og broderen sammen med mormor og morfar (Oskar Johannesen Falkenhaug)

Ferie i Flåtå (PS, HER BLE DELER AV FRITT VILT 3 SPILT INN,de gjømmer seg i matkjelleren og morderen går opp trappene til 2 etasje) 

Sommertid 

Mormor

Jeg og søskenbarna mine Egil og Dag Rune Skrefsrud

Her er mormor i bryllup i Suldal, og vi tar en svingom

Leker pen dame med mormor sine klær, sko hatt og veske!

Jeg, mamma og mormor i konfirmasjonen min


Her hilsen hun på Joachim for første gang. Tror hun fikk se han 1gng til før hun døde.








Om sommeren gikk vi den laaange veien bort til melkerampa for å handle hos Fjellpilten , en omreisende butikk som kjørte rundt på setrene.. Dette var stor stas, og vi fikk som regel kjøpe Donald blad! 


Det var ofte fullt hus , men husker ikke at noen av de voksne klaget noen gang. Var alltid latter og moro(hvertfall fra et barns minne!) Flere av onklene mine var skøyere, og jeg husker enda latteren til onkel Arild! Vi rullet ned de lange bakkene , og min bror Johnny måtte bære meg opp igjen for jeg orket ikke gå (var ikke særligt populært men...) En vinter hadde jeg venninnen min Helle med, og vi rant rattkjelke ned til bygda, og måtte jo alliere oss med skyss opp igjen..(er vel 8-9 km ned trur jeg??) 


 Første gangen mannen min var med dit, var han nok litt "øvegidde" at det var SÅ langt oppi Gokk, og "Flåklypa" svinger opp dit! 


Mormor og morfar

Her rulla vi oss ned bakkene, og gjorde alt vi kunne for å slippe å gå opp igjen;)

Mormor og de 9ungene 



Hverdagsslit i Flåtå, mormor, morfar, tante Gunvor og søskenbarn Sten. I huset til venstre bodde oldefar, mormor, morfar, og 5 av ungene! Kan tro det ble stas når nyhuset stod ferdig !! Stabburet bak i bildet, der var det skummelt! For å komme på utedoen måtte vi gå forbi stabburet og vedaskuten!

Må visst prøve å ta en tur oppover i sommer, før alt er borte og rast sammen:( Det er nå vi ser hvor bortskjemte og godt vi har det med allslagt duppeditter og dingser vi tar for gitt! Men, mye av det er gode hjelpemidler da!

Og vet du hva? Idag er det nøyaktig 6mnd til julaften;)




2 kommentarer:

liv midt i livet sa...

Kjempekjekke bilder. Eg likar slike gamle bilder eg.:)

Det var jammen bratt der. Du burde ta ein tur slik at ungane får oppleve plassene du var, og har minner frå.

Nå ser eg at anette er like på deg!!!!

Unknown sa...

Syns og det er kjekt med gamle bilder. Heldigvis har ungene vore der, Anette var der sist i forfjor. Går dessverre ikke ann å overnatte der lenger :(