mandag 21. november 2011

Operasjon is/snølylt

 
Plumpa innom en blogg i helgen - og fant et innlegg om hvordan man lager islykt (uten is):)
Man tager : 


Eggehvite og sukker (vi brukte kun eggehvite fra 1 egg til 6glass)

Hell eggehvite oppi glasset


Rist, vri og vend for å få eggehvite på hele innsiden. Hell ut det som blir til overs. 


Hell i sukker. Jeg fant ut det var best å ta litt å litt, først dekker jeg bunnen, så ristet/vendte jeg på glasset.




Og VIPS, så har du et glass som ser ut som det er rim på el. frossent!

GENIALT! Og lettvint. Du kan velge selv om du vil bruke lykten slik den er nå uten pynt, men det går også ann å feste på en blondesløyte, el. lime serviett på . Da trenger du også decoupage lim:


Klipp/riv ønsket motiv, husk å da av lagene på servietten slik at du KUN bruker det ytterste!



VOILA :

HER ER MIN FØRSTE LYKT! (ble litt skrukkete serviett, men det sees kun på nært hold;))


Her er min og Anette sin i lag 
Gir en varm og god glød
Her har jeg plassert min i hylla i stua: 



Vi lagde 6 glass i går kveld, så vi ble nok litt hekta ja.. Så nå er det bare å gå på jakt etter tomme Hapå, syltetøy, honning,rødbet,sylteagur osv. glass! Lykke til!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei...
Så superflotte disse lyktene er :-)
Må bare spørre deg om ikke sukret smelter når det er lys nedi ?

Unknown sa...

Det var det jeg trodde også, men de gjorde ikke det i går kveld når vi hadde de tent!! Jeg hadde litt for mye sukker i bunn på den ene slik at telyset ble stående skjevt og rant ut, så det der viktig å ta bunnen først med bare litt sukker!! Jeg vet ikke om det vil smelte dersom vi har store glass med kubbelys i, men... Det stivnet ganske kjapt !

Anonym sa...

Så utrolig bra for de var virkelig superflotte :-)....

Unknown sa...

Lærte nettopp nettopp at sukker ikke smelter før 160C ;)

Anonym sa...

Så fine de ble - dette var et kjempetriks :-) Ha en fin dag

Britt Helen

liv midt i livet sa...

Wonderwoman, du har gjort det igjen! :) Eit flott bidrag til Suldals klimaplan. Gjenbruk, så slepp me å så av lyspærene heile tida :) flotte lys!!