torsdag 14. april 2011

Operasjon mislykket boller

1 pakke tørrgjær
2 dl havremelk
4 ss flytende margarin
3 ss sukrin
1 ss farin
1/2 ts kardemomme
3,5 dl glutenfritt mel
2dl kokosmel

Oppskrifta såg da bra ut?? MEN - bakpå det glutenfri melet står det at man måtte itillegg ha Xanthan Gum (binder sammen deigen, akkurat som gluten) .Stønn, det hadde jo ikke jeg. Jaja, kjørte på...

Så var det kokosmelet da, leste bakpå at man skulle ta 10-15% MER vann når man brukte kokosmel, så jeg prøvde meg fram og fant en fin deigblanding. Så leser jeg plutselig at når man baker med kokosmel må man bruke EGG som bindingsstoff! Heiv oppi et egg, og det blei jo bare suppe...Så var det å helle oppi mer glutenfritt mel. Deigen minte veldig om smørdeig(slik vi lager sjakkruter, sandkaker osv.)

                      Klarte nå kna sammen noe bollelignende , var jo ikke snakk om å trille ut deigen..
                                                                    Sto på heving 1t
                                                   Ble stekt midt i ovnen 220 C i 20 min!!

Luktet bakst - men de ser jo helt latterlige ut. Ja, faktisk som noen forvokste sandkaker!
Måtte jo ta en smaksprøve, de var litt seige inni - med en ubestemmelig smak, litt godt og litt vondt. Men ettersmaken -FY F..... er det verste jeg har kjent.. Blærgh!! Så dette ble operasjon mislykket boller - neste gang holder jeg meg til spelt mel!!!

HELDIGVIS kom det en liten pakke fra iHerb i dag også, og der var det deilige slikkepinner og drops! Så da  koste vi oss med det heller...

Slikkepinnene og dropsene er :
  • Glutenfri
  • Sertifisert økologisk
  • Ingen kunstige fargestoffer
  • 100% naturlige smaker
  • Naturlig frukt ekstrakter
  • Ingen sirup
  • Kasein-fri
  • 100% vegan
  • Tree nut-free
  • GMO-fri
  • Peanut-free
  • Soy-free
  • Wheat-free
  • Meieri-free
  • Ingen MSG

Ingen kommentarer: