onsdag 23. mars 2011

Drøvtygger -jeg?

Har lest MASSE om supermat, raw food, alger og gress, og vet fra mine opphold på Tonsåsen og Skogli at jeg fungerer best på vegetarmat, gluten og laktosefritt, men det er så inni hampen vanskelig å følge opp hjemme!! Skaff meg en kokk som lager til meg, så spiser jeg gladelig!!




Men, nå må jeg bare ta i et tak - er blitt såpåss mye verre i det siste at jeg håper å få snu denne negative utviklinga. Både smertestillende og Prednisolon dosen har blitt økt, jeg har prøvd Modifenac (som ikke virket), Neurontin (som gjorde meg smertefri - deiligt, MEN, fikk sterke magesmerte og diare ca 40 min etter inntak + at jeg suste og peip i hodet, var svimmel, alt gikk i sakte bevegelse  - snakk om å ha bomull ihoddet) Alt dette etter 1 tablett, og jeg skulle liksom øke til 3 om dagen. Nei, takk! Man burde egentlig vært innlagt en plass for slikt, vet jo aldri hvordan man reagerer. Jeg kunne ikke kjøre bil før om 2dager etterpå!!!




Har vært innom diverse blogger og nettsider, der folk har gått over til raw food og supermat - all ære til dem! MEN, samtidig vet jeg at å leve SÅ A4 nytter ikke for meg. Jeg må gjøre det på MINE premisser, og leve tilnærmet "vanlig" som resten av familien. Og med mine arbeidsavklaringspenger, har jeg rett og slett ikke råd til å leve fullstendig "rått"...











 Ja, hva skal jeg gjøre da lurer du sikkert på ? Jeg begynner i det små, sakte med forsiktig, og har gått til innkjøpt av :
Chlorella forsyner oss med en rekke viktige vitaminer, mineraler og næringsstoffer - noen av dem får vi sjeldent i vårt daglige kosthold. Algen inneholder imponerende mengder av blant annet vitamin C, betakaroten, vitamin B (B1, B2, B3, B6, og B12), folinsyre, vitamin E og vitamin K. Chlorella inneholder også mange mineraler som f.eks. kalium, kalsium, magnesium, sink, jod og jern.

Mer om Chlorellaens egenskaper

Best of Greens™ - en energisk blanding av jordens og havets grønne planter.



Grønne bladrike grønnsaker inneholder normalt 20 ganger mer livsviktige næringsstoffer enn annen mat når vi sammenligner vekten. I tillegg er næringsstoffene i dypt grønne grønnsaker så viktige at de faktisk hjelper næringsstoffer i annen mat å arbeide bedre. Som et resultat av at vi ikke spiser nok grønne grønnsaker daglig vil mange verdifulle rensende, oppbyggende og motstandsdyktige funksjoner i kroppen få vanskeligere arbeidsforhold. Dette kan føre til sykdommer og ubehag som bl.a. kreft, diabetes, åpne sår, artritt, magetarm lidelser, lav energi, impotens, overvekt, periodontal sykdom, hårtap, psoriasis, kviser, astma og magesvie.


Har prøvd begge før, men med halvhjertet innsats. Vet også at ved å følge blodtypedietten, får jeg det bedre. (har blodtype A).


I denne boken står det jo egentlig det jeg vet fra før, ut med melk , gluten, kjøtt, banan, tomat, osv.. Alle disse tingene jeg reagerer med magesmerter på. Så hvorfor følger jeg ikke dette da? Alt for en bedre helse tenker nok du..
Tja, det krever en god del egeninnsats, penger - og på det lille stedet jeg bor får vi ikke tak i halvparten av det jeg trenger, man blir liksom litt lei ihelkokte blomkål og brokkoli .... Fikk tak i speltbrød på Storcash sist jeg var der, de var faktisk meget gode (liiittt tørre, men hiver man de oppi brødristeren går det godt). Ingen av de andre i familien likte det brødet , så det får jeg ha for meg selv - haha.. Spelt inneholder pittelitt gluten, så hvis du har cøliaki er det ikke sikkert du kan spise spelt, men de fleste tåler det. Har bakt både brød, boller og kake med speltmel, forskjellen er at det blir litt "grovere og mørkere" når det er ferdig stekt, så det ser kanskje ikke så innbydene ut, men det smaker like godt.

Har kjøpt inn en pakke med  Toro knekkebrød, tenkte jeg skulle prøve å lage denne.

Har laget knekkebrød fra bunnen av 1 gang, men det ble jo så mange forskjellige åpna melposer, at det ble bare et ork. I Toro sin er det bare å hive oppi vann...
Sjekk denne Knekkebrød reklame  !







Da vil jeg ønske alle sammen en riktig god dag, enten du spiser kjøtt, flesk, bacon, smør, og fløte, eller om du holder deg til frukt og grønt! 





3 kommentarer:

Tanya sa...

Supert innlegg, det er en kabal å få til dette med familien ellers, så jeg holder også på å finne den gyldne mellomvei,ikke minst for "pengetaskå" sin del også, for jeg var til innkjøp av kun økologiske grønnsaker m.m. å prisen ble nesten 1000,- for en handlepose. Så jeg må nok finne en mellomting tror jeg, men vil jo veldig gjerne bli bedre i helsen også ;o))

Vibeke sa...

Hei

Sjekk ut denne bloggen - http://glutenogmelkefri.blogspot.com/
Kanskje den kan være til litt hjelp.
Lykke til på kjøkkenet. Kjenner til frustrasjonen din.

Unknown sa...

Takk for kommentarene, Tanya og Vibeke.. Skal innom og sjekke bloggen du foreslo