torsdag 1. september 2011

I dag er den første dag


i mitt "nye" liv som uførepensjonist - og det føles bra!! 


* Jeg kan senke skuldrene og tenker at nå trenger jeg ikke presse meg selv i jobb for så å bli dårlig og sjukemldt i mndvis  etterpå! 
* Hverdagen kan nå følge MITT tempo og helse for dagen! (har heldigvis så store barn at dersom mor ikke kommer seg opp en morgen, klarer de seg selv)


* Siden en stor byrde er blitt tatt vekk, er jeg nok i bedre humør, og har mer overskudd til familien på gode dager!


* Jeg slipper å sende meldekort til NAV hver 14 dag, og være frustrert over at arbeidsavklaringspengene kommer flere dager forsinket (slik at jeg må inn i nettbanken og endre forfall på lån og regninger!!)


* Ingen flere møter med NAV for å diskutere hva jeg klarer eller ikke klarer i arbeidslivet!


Hva jeg må passe meg for når jeg "bare" går hjemme: 


* Selv om jeg er hjemme, er jeg IKKE husmorvikar og resten av familien må forstå at det er ikke hotell de bor på!


* Viktig å følge opp det sosiale livet utenfor dørene (på GODE dager, første foreldremøte i klasse 8A gikk vasken i går kveld siden jeg var dårlig)


* Prøve å få inn rutiner i hverdagen, stå opp på noenlunde samme tid, leggetid osv. (har hatt en tendens til å sitte opp til 0030 om kveldene nå!)







Trekningen av den flotte give - awayen skjer i kveld, så det er ennå ikke forsent å være med!  




Trykk HER for å komme til Give -awayen!! 

3 kommentarer:

Divamamma sa...

Kan jeg spørre hvor lenge behandlingstiden tok ? Og hvor mye jobbet du før du ble uføretrygdet ?

Unknown sa...

Hei Divamamma!

Jeg ble 50% TU i 2007 - så 100% TU fra 2009, og varig ufør fra 01.09.2011.

Jeg hadde en 70% stilling fast, men hadde også et vikariat på 20% i tillegg fra jan. 2009. Var masse sykemeldt den våren, og jobbet 1 dag i juli, og 1 dag i sept. før jeg fikk 100% TU.

Søkte om varig uføre i februar i år, så det tok 6mnd før jeg fikk svar. (var i flere møter med NAV som ville jeg skulle prøve meg mer i arbeid først, og jeg hadde både lyst og ikke lyst, for jeg vet jo hvordan det ender. ) Hvilken arbeidsgiver vil ha en som må komme å gå når hun vil?(ikke for det, min forrige arbeidsgiver ansatte en vikar i hele stillingen min,og hvis jeg kom var det bonus, men når DET ikke fungerte engang, da fungerer ingenting)

Jeg skrev hvertfall et brev til NAV og forklarte situasjonen, og ba om fred.... nå har jeg jo prøvd i flere år å jobbet litt, uten at det gikk, og sykdommen har blitt verre.

Så jeg er veldig fornøyd med behandlingstiden...
(verre med revm. sykehuset i Haugesund, var der i juli 2008 - skulle inn på kontroll i januar 2009 - og her sitter jeg enda!! Stønn.. Heldigvis har jeg en topp fastlege som fikser og ordner når jeg trenger det, ellers hadde det aldri gått

Divamamma sa...

Huff.. Ja, det er litt av en prosess :-( Vet akkurat hvordan det er med arbeidslivet, sykdom og dårlig samvittighet osv. Behandligstiden var jo veldig bra, men det tok jo noen år før du ble varig ufør da. Søkte du da i 2007 om varig men fikk TU den gangen ?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har hanglet i arbeidslivet nå i et år. Har hele tiden vært sykemeldt, mest gradert da jeg presser meg ut i jobb for å døyve min dårlige samvittighet. Nå er jeg jo 100% sykemeldt igjen, og for nå virker det som om legene nærmest nekter meg å jobbe. Jeg er jo i tillegg gravi d og fikk oppbluss igjen nå. Så jeg er igjen 100% sykemeldt og sykepengene mine går ut om noen dager :-/

Jeg har to søknader inne, en på AAP, og en på Uføre. Jeg har jo 50% fast stilling, og jeg har blitt anbefalt å søke varig uføre for de resterende prosentene jeg ikke jobber. Jeg kommer nok ikke å klare å jobbe noe mer enn 50%, ihvertfall ikke akkurat nå. Slik som lupusen er nå :-/

AAP blir jo for de 50% jeg jobber da, men som jeg akkurat nå ikke klarer enda heller. Så får vi se hva som skjer videre. Får virkelig håpe ting går min vei her. Derfor jeg måtte spørre litt, når jeg så det innlegget ditt :-)

Hva slags type SLE har du egentlig ? Kan hende jeg har lest det før, men jeg husker ikke akkurat nå.