onsdag 17. august 2011

Sms fra NAV

I dag tidlig fikk jeg denne smsèn : 
"Et nytt brev fra NAV er tilgjengelig i innboksen din på www.nav.no/dinpensjon"


GJETT om det var ei som var kjapp med å logge seg inn, og HURRA, der lå brevet jeg hadde håpet på:


NAV HAR INNVILGET 100% UFØREPENSJON F.O.M 01.09.2011 


Oh, lykke!! NÅ kan jeg endelig puste ut og senke skuldrene, slippe å gå å engste meg for hva jeg må igjennom for å vise at jeg klarer faktisk ikke å arbeide mer! Nå slipper jeg å sende meldekort hver 14 dag! Er så utrolig letta og glad, kan ikke få sagt det. Først ble jeg 50% tidsbegrenset ufør i 2 år, men det gikk ikke. I 2009 ble jeg 100% tidsbegrenset ufør - og siden helsa har blitt verre siden den gang, KLARER jeg ikke ut i arbeid. Jeg syns det var et nederlag å bli 100% tidsbegrenset ufør, jeg ville jo så gjerne få det til - og det er jo ikke akkurat det man ser for seg når man er 40 år! MEN nå som jeg har fått innvilget VARIG er jeg bare glad! Jeg var faktisk litt overrasket over at de innvilget det selv om jeg ikke har vært på revm.sykehuset siden 2008 - men om de har hatt kontakt med dem via brev vet jeg jo ikke.. 

Så er det bare å heve seg over de som baksnakker at jeg ser da så god ut, at jeg er for ung til å bli ufør osv... Slik er det å leve med en "usynlig" sykdom. De nærmeste ser hvordan jeg har det - for jeg er ikke ute når jeg er dårlig. Selv om vi er uføre, må vi da få lov til å gå tur i gode perioder(alle har godt av frisk luft og litt mosjon) - vi må få gå i butikken og handle mat, det er jo ikke slik at vi er sengeliggende 365 dager i året(selv om noen ganger føles det slik... ) OG skjer mirakelet at jeg blir frisk, så er det jo ikke verre enn at jeg kan begynne å jobbe igjen? (bare sånn i tilfelle en eller annen smarting finner på en ny medisin til meg??) Er lov å håpe!! 


Var også veldig spent på hvordan jeg kom ut økonomisk med uførepensjon, og ble 137kr fattigere pr mnd brutto!! (og DEN overlever vi :)) Får ned på skattekontoret og høre, er vel noen andre skatteregler og trygdeavgifter tenker jeg. 


Hilsen en MEGET lykkelig dame! 



4 kommentarer:

Britt Helen sa...

:-) Gratulere på dine vegne. Litt rart å gratulere med uføre status men ut i fra dine plager skal det nok bli godt å bruke energien sin på andre tinger en Nav systemet. Ha en strålende kveld :-) Britt Helen

Unknown sa...

Takk for det!Ja, for egentlig er jo ikke uførepensjon noe å rope hurra for, men når livet engang har tatt den vendingen det har tatt, er varig ufør en seier for meg!!

zeppelin sa...

Jeg slenger meg på Britt Helen sin kommentar. Det føles rart å gratulere med uførhet, men samtidig så skjønner jeg så godt lettelsen og gleden du kjenner. Ingen ønsker seg uførhet i utgangspunktet. Men ingen ønsker heller å jobbe seg i hel, bokstavlig talt.

Hanne sa...

vs: Så fint at du synes det :) Er merkelig så like hverdagene våre kan være, enda så ulik sykdommene oppfører seg! :P Skal helt klart lese på bloggen din også! :)

Og så FLOTT at du har fått innvilget varig! Det er nok det største nederlaget som finnes ja, men tenk så mye enklere hverdagen din blir nå! :D Også så fint at magen din har oppført seg bra ;) Får håpe blodprøvene din på kontrollen også er bra! :)