lørdag 9. juli 2011

SLE og magesmerter

Her  kan du lese artikkel hentet fra Lupusposten nr 1 2007(og ja, den Anne det er snakk om, er meg!)


En mage i ulagePDFSkriv utE-post
Skrevet av Administrator   
fredag 20. februar 2009 19:43
Denne artikkelen er hentet fra Lupusposten nr. 1 2007.
Hvert år får nesten en million nordmenn sykdommer i mage og tarm. Særlig unge kvinner blir rammet. Men kan det ha noe med lupus å gjøre?

- Gjennom den her “jobben” som likemann for forumet og sle.no så vet jeg konkret om minst 6 personer til, utenom meg, som sliter med store mageproblem/smerter, forteller Eva Bråthen. - Jeg har slitt med dette i ca 10 år. Noen år har det vært fryktelig, kanskje hele 2 anfall pr måned. Men det kunne og gå måneder uten noen tegn til mageproblem. Så jeg har forsøkt å se om det er noen sammenhenger mellom ting. Det aller verste ”anfallet” jeg har hatt var i fjor sommer, da varte det sammenhengende i 2,5 uke. Og det er ikke snakk om et ”lite knip”, nei det er store smerter. Jeg har forsøkt smertestillende for eksempel Paralgin Forte Major (sterk Paralgin Forte stikkpille) men den virket kanskje i 15 minutter toppen, om den virket i det hele tatt! Så var det på igjen… Jeg oppsøkte legevakten og de skjønte ikke noen ting.. jeg fikk for Zantac brusetabletter og legen trodde det var gastritt, et annet ord for magekatar, som er en betennelsestilstand i magens slimhinne. Men akkurat da slapp smerten litt og jeg tusla hjem. Men en time etter kom det for fullt tilbake. Jeg visste at det her gikk ikke særlig lengre. Ikke sov jeg. Ikke spiste jeg. Alt var bare et smertehelvete. Jeg har født 2 barn på normal måte og jeg påstår at de magesmertene er verre enn en fødsel.

Og Eva er bare en av svært mange som har en plagsom mage. I følge ekspertene har hver femte nordmann ulike typer lidelser i magen. Anne (37) har også sin historie å fortelle. - Jeg har i alle år har vært plaget med magen. Ved stress, reiser og middager!! Dette ble verre og verre i 2000, men det skulle gå nesten 4 år før jeg fikk diagnose. Får smerter anfallsvis, midt i magen, venstre side av magen, og helt nederst (akkurat som om det er i underlivet) Det brenner, river, og føles ut som om noen skjærer meg med kniv. Dette kommer og går akkurat som rier el. kolikk. Tok alle slags undersøkelser, men alt var bare bra, så jeg fikk diagnose irritabel tykktarm. Men det hjalp jo ikke meg, jeg fikk fortsatt anfall, og inn på sykehus midt på natten med ambulanse skjedde flere ganger. Dette fortsatte helt til min nye fastlege så at jeg hadde lavt antall hvite blodplater, normalt er 150 og oppover, jeg var nede i 29... Slo ut på flere blodprøver, så sannsynligheten var stor for at det var lupus jeg hadde. Tok hudbiopsi, brystbensvæske, bernmargsbiopsi - men det ga verken negativt eller positiv utslag. På revm.sykehuset i Haugesund ble det endelig sagt at jeg hadde lupus i tykktarmen.

Lupus kan gi mange ulike plager i følge dr. Inge-Margrethe Gilboe på Rikshospitalet. - Det er relativt sjeldent å ha lupus til magen, men det kan skje og sykdommen kan angripe de forskjellige organer som magesekk, tynn, tykktarm, galleblære og bukspyttkjertel. Bukhinnen kan også bli angrepet. Tilstanden krever omstendelig og grundig utredning og ikke alltid klarer man å påvise sikre forandringer. Ikke minst viktig er å utelukke andre sykdommer som kan gi magesmerter. Det vanligste er at det oppstår betennelse i blodårer (vaskulitt) som ernærer organene. Det gir nedsatt blodsirkulasjon/ ernæring til organet enten forbigående eller over lenge tid. Symptomene kommer ofte gradvis. Det kan også oppstå blodpropp i blodårene til organene, da oppstår smertene mer akutt. Ved bukhinnebetennelse oppstår betennelse i hinnen.

Er det hjelp å få?
Anne forteller at hun hele tiden må passe seg for hvilken mat hun spiser, ikke stresse osv. Hun har også erfaringer med at kortison hjelper, noe Eva kan bekrefte. Dette er likevel noe legene er forsiktig med å anbefale på grunn av stor risiko for alvorlige bivirkninger. 

- Jeg tror ikke maten du spiser er av betydning med mindre du har symptomer i form av magekatar, som blandt annet gir smerter under mellomgulvet og sure oppstøt, forteller dr Gilboe som et svar på Annes problemer. Da bør du ikke drikke for mye kaffe eller alkohol, eller innta sterk mat som stekt mat, krydret mat og fet mat. Men ellers kan man si generelt at dersom du har betennelse i tarmen, enten den er revmatisk eller forårsaket av virus eller bakterier, vil tarmen helst ha “ro og fred”. Da kan det være lurt å spise lett fordøyelig mat som er mindre belastende enn tung fordøyelig mat som kan forverre smertene.
Utredning er viktig
Dr. Greger Lindberg ved Gastro-avdelingen på Karolinska Sykehuset i Huddinge er kanskje en av dem som vet mest om problematikken rundt mage/tarm og lupus. 

- Jag har hört om ganska många patienter med SLE som också har mag-tarmbesvär. Vi utreder sådana här på Karolinska Huddinge. Det finns med säkerhet olika former av motorikrubbingar i mag-tarmkanalen som är sekundära till SLE. Vi och andra (framför allt kollegor i Frankrike) har sett patienter med SLE som utvecklat svåra motorikrubbingar som intestinal pseudo-obstruktion. Det är dock vanligare att patienter med SLE utvecklar mindre allvarliga motorikrubbingar som kliniskt inte skiljer sig från lättare eller svårare varianter av colon irritabile. Möjligen är det så att om man har SLE så har man en ökad risk att utveckla colon irritabile eller riskerar att om man får också denna sjukdom så tenderar den att bli besvärligare.
Ytterligare en variant som vi sett hos några patienter med SLE är återkommande problem med bakteriell överväxt i tunntarmen. Dessa kan i och för sig behandlas akut med antibiotika men det är svårare att förebygga nya attacker. Orsakerna till bakteriell överväxt är flera. Nedsatt lokal immunitet är en. Försämrad motorik en annan.

Eva har vært innlagt ca. en ukes tid i slutten av oktober for en fullstendig sjekk av alt, også magen. Det ble ikke funnet noe unormalt, alt så greit ut både på prøver og innvendig. Hun hadde store problemer med magen fra august til medio oktober. Men typisk nok ga det seg før innleggelsen. November og desember har heldigvis vært smertefrie måneder. Legen foreslo at hun ved neste kraftige anfall skal gå til en lege, helst få tak i en kirurg som er ekspert på å kjenne utenpå magen, få tatt en ultralyd og på den måten få en formening om det er SLE som angriper i magen. Eva tror selv at det mest sannsynlig må være slik, for ellers skulle man ikke tro at kortison hadde gjort noe til eller fra. Men på grunn av faren ved selvmedisinering med kortison må man ha en leges godkjennelse før det kan bli aktuelt å starte en slik behandling.

Det viktigste man kan gjøre er å sørge for å få de undersøkelsene man trenger for å finne ut hva som er galt. Noen ganger er det nok med forebyggende behandling, i noen tilfeller vil det kunne hjelpe med immundempende medisiner, andre ganger må det antibiotika til. For å finne den riktige behandlingen må man vite hva som er galt. Det er også viktig å huske at folk med lupus også kan få mageproblem uten at det har noe med lupus å gjøre. Noen av de vanligste diagnosene som blir stilt hos pasienter som kommer til legen på grunn av magen er ikke så alvorlige og kan lett kureres. Ofte kan dette gjøres uten at pasienten må gjennom større undersøkelser. Så har du problem med magen – ta kontakt med fastlegen din!

Ingen kommentarer: