mandag 30. mai 2011

Antiinflammatorisk kosthold

Fant dette fantastiske innlegget hos http://ernaerings.blogg.no/ - og har fått lov til å gjengi det på min blogg. TUSEN TAKK TIL ERNÆRINGSSTUDENT!!
"

ANTIINFLAMMATORISK KOSTHOLD 

At noe er antiinflammatorisk betyr enkelt forklartat det er betennelsesdempende. Betennelser oppstår i kroppen "både titt og ofte" og er en forsvarmekanisme fra kroppens mot skader i vev eller organ påført av enten en fysisk skade, stråling, kjemisk påkjenning eller infeksjon.

En ting er disse betennelsene vi får av og til pga. et lite kutt i fingern eller lignende, noe annet er innvendige betennelser f.eks. i ledd som kan gjøre fryktelig vondt og ikke minst være uhelbredelig - slik som leddgikt.
Leddgikt er en betennelse i leddene som er kronisk og veldig ubehagelig. Det som derimot er fint med slike betennelsestilstander er at symptomer på de kan bedres ekstremt med et riktig kosthold for akkurat denne tilstaden. Betennelser like surt miljø i kroppen så matvarer som alkohol, tobakk, sitrus, kjøtt, hvete, kaffe, sukker, melk og tomat kan forverre betennelsen, mens basiske og nøytraliserende matvarer kan bedre betennelsen. Eksempler på slike matvarer er ingefær, frukt, grønnsaker, hvitløk, urter, urtete, spelt, rug og annet fullkorn.

Dr. Weil?s Anti-inflammatory Food Pyramid
En lege med navn Weil har laget sin egen antiinflammatoriske kostpyramide som virkelig er verdt å ta til følge hvis man sliter med slike betennelser. Veldig fin! Pyramiden er hentet fra: www.DrWeil.com

I tillegg til å prøve å luke ut en del sure matvarer fra kostholdet vil forholdet mellom inntak av omega-3 og omega-6 ha en hel del å si i helbredingen av betennelser. Eikosandoidene (signalmolekyler med forskjellige biologiske funksjoner) i omega-3 bedrer betennelsesreaksjoner, mens eikosanoidene i omega-6 forverrer betennelser.
MEN omega-6 er viktig for en rekke andre funksjoner i kroppen (i stoffskiftet, immunforsvar, slimhinner etc.) så det skal ikke utelates fra kostholdet for å hindre betennelsesreaksjoner. Derimot har vi et alt for høyt inntak av omega-6 i forhold til omega-3 i det gjennomsnittlige norske kostholdet - forholdet kan være så mye som 1:20, mens anbefalt forhold er 1:5 - så inkluder mer omega-3 i kostholdet ditt, og kanskje reduser litt på omega-6 (bare hvis du ikke allerede har det riktige forholdet så klart).
Omega-3 finner du i en rekke nøtter og frø (eks. valnøtter og linfrø), fet fisk (eks. laks, makrell og ørret), oljer (eks. linfrø-, soya- og rapsolje) og i en del berikede matvarer.
Omega-6 finner du i nøtter, vegetabilske oljer og diverse kornsorter.


Derfor, har du, eller kjenner du noen som sliter med kroniske betennelsestilstander i kroppen, kan du nå gi de et lite foredrag om hvordan de bør spise for å dempe smertene sine, det setter de helt sikkert pris på :)  "

2 kommentarer:

Fragola sa...

Dette er jo akkurat det jeg går og tenker på om dagen! :-)
Jeg tror at det å ha en syre/base-ubalanse i kroppen kan skape smerter, utmattelse, overvekt, betennelser her og der og mye annet. Mange med kroniske sykdommer burde lese dette.
Kan jeg linke til dette fra bloggen min? :-)
Jeg har tenkt på å skrive om det selv, men dette er jo kjempebra.:-)

Anne sa...

Link i vei, jeg har lånt det selv;)