onsdag 27. april 2011

Min vei mot et bedre liv

Ja, for egentlig er det bare JEG som kan ta tak i livet mitt og gjøre noe med det. Noe får jeg ikke gjort noe med - men mye kan nok forbedres. Jeg vil nok alltid ha SLE/lupus, men er det noen grep jeg kan gjøre for å få et bedre liv med lupus èn? 




Jeg vil så lenge jeg går på uførepensjon ha mistet 33% av min årsinntekt som vanlig arbeidstaker (i mitt tilfelle vil det si nesten 
kr 105 000,- brutto MINDRE pr år) , så det kan jeg heller ikke gjøre noe med. DERSOM jeg får innvilget varig uføretrygd, kan jeg etter  1 år tjene 55000,- uten å miste pensjonen min hos KLP, hos NAV kan jeg tjene kr 75 000,- (1G) i året uten å miste pensjon.(hvorfor kan de ikke være samkjørte - jeg må jo følge KLP sine tak, og går dermed glipp av enda 20 000,-!!) Så , på sikt hvis jeg blir så stabil  kan jeg kanskje finne en arbeidsplass  som har bruk for en arbeidstaker som ikke tåler stress - må få komme å gå når hun vil - og forøvrig være snill og grei! 



Så hva kan JEG gjøre med livet mitt?? Har prøvd og feilet( i mange år), må finne noe som JEG kan leve med, og som jeg kjenner er BRA for meg! Det finnes jo tusenvis av råd og tips på internett, i bøker, og i blader - men hvordan i himmelens navn kan jeg vite hva som er rett for meg? Vi er jo alle ulike!! Så jeg sier som Trond Viggo - TENKE SJÆL  


*I et blad står det : Spis brød og potet - neste dag leser vi det er usunt 


*Melk er for kalver sier noen  - andre "forståsegpåere" sier vi må drikke melk for å unngå benskjørhet(hvorfor har da Norge det største antall benskjørhet i VERDEN???) 


* Bli slank og frisk med høyfett diett (bacon, fløte,ost,smør) - uff, nei det er farlig det, tenk på  hvordan det tetter årene dine, og kolesterolet ditt!! (iflg. LCHF brukere, er det visstnok forskjell på hvilket fett som er usunt, og kuren deres er helt trygg) 


* Kari ble frisk med råmelk - Tone ble frisk med soneterapi - Sara satt i rullestol, nå springer hun på fjellet etter 7 behandlinger med lysterapi... 
* Osv osv...


Er det noe rart en stakkar blir forvirret? Og vi vil jo så gjerne bli bra, at vi prøver det ene etter det andre (mens lommeboka blir enda tynnere enn før). Fastlegene kan komme med forslag utifra deres erfaring og kunnskaper - det er slettes ikke sikkert legen er enig i alt du vil ta fatt i(har heldigvis ikke det problemet med min lege!) - og du blir kanskje enda mer forvirret en du var før. Hvem skal man tro på?? Og hva gjør man nå? 


Så nå har jeg bestemt meg, jeg skal sette meg ned og lage en liste/plan over punkter jeg kan, vil og har lyst å gjennomføre. Dette er ikke snakk om noen bli ny plan eller  gå ned ørten kilo - men en LIVSSTIL som kanskje gjør at JEG får et bedre liv!. Vi har jo kun dette livet - og det er NÅ vi lever!! 
Med en kronisk sykdom går det ikke alltid som planlagt,men kanskje jeg finner noen punkter som gjør at sykdommen kan bli enda mer stabil?? 




Jeg har noen tanker og ideer som spinner rundt, nå er det å få satt det ned på papiret - og få det ut i livet. Kanskje du trenger en gjennomgang av livet også? Hva har du lyst til å gjøre? Er det noe som kunne fungert bedre? Hva tenker DU  om livet ditt, helsen din, personlige forhold, jobb, fritid, økonomi, mat, husarbeid,trening, avslapning? Vet DU hva som skal til for at du kan senke skuldrene, hva gjør deg glad? 






Så kjære leser, her får du en nøkkel av meg - oppgaven din blir å finne hvilken lås du trenger å låse opp for å få det bra med deg selv!! 
Setter stor pris på kommentarer, tanker og tips - vet egentlig IKKE hva jeg har begitt meg ut på, men kjenner bare at noe må gjøres! Først og fremst er jeg nok på det helsemessige planstadiet, men det skulle ikke forundre meg om det dukket opp andre ting også - det er mye som spiller inn på helsen!!  


" Gå DIN vei - ikke andres! "
(Grafitti) 

1 kommentar:

hobbyvimsa sa...

Heisann!!

velkommen som følger i mitt verksted,håper du vil trives:)

Har en give away på hverdagsbloggen min nå om du ønsker og delta..

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver,jeg er selv en kroniker med ledd gjikt (reumatoid arteritt)

Ha en fin helg!!

Klem Linda:)