søndag 3. april 2011

GRØNN OG SKJØNN?

I går ble det feiring på Mo Laksegard - svigerforeldrene mine ble 70 år (egentlig fylte svigermor 14 mars og svigerfar 17 mars, men da var de i Syden). Vi var 33stk, og det var riktig så koselig. Formen min hadde ikke vært den beste før på dagen, slapp, svimmel og feberfølelse, - men det gikk bra. Måtte legge meg 1t etter selskapet for å ta meg igjen.


La meg for kvelden litt over kl 0100 - men fikk likevel ikke sove før i 0330 tiden :( Har jo dobla kortioson/Prednisolon dosen min for tiden, og regner med det er en av grunnene til våkenheten.



I et av mine forrige innlegg, fortalte jeg at jeg nå skulle prøve "grønne" tilskudd, som Best of Greens  og Chlorella. Har enda ikke fått startet med dette enda, da jeg vet fra sist at jeg fikk reaksjon i oppstarten, og jeg ville dermed ikke risikere noe pga 70årsdagene!! Best of Greens skal jo tas på tom mage, men i dag tidlig var jeg så i ørska at jeg glemte det helt ut.


                                  
Skal sette fram boksen i kveld på kjøkkenbenken, slik at jeg ser den i morgen tidlig!


Nå har jeg lest en del om hud og kroppsproukter, og hva de egentlig kan gjøre med oss. Syns det er skummelt å tenke på at det vi smører på huden vår, havner i blodet vårt. Parabener - brukes som konserveringsmiddel i fks. kremer - og dette stoffet mistenkes nå for å være hormonforstyrrende!! Hormonforstyrrende stoffer mistenkes bl. a for å kunne påvirke fruktbarhet, kjønnsutvikling og læringsevne. Hormonforstyrrende stoffer er også satt i sammenheng med enkelte former for kreft.  Starter du dagen med såpe, sjampo,balsam, krem og sminke - har du utsatt deg for 50-100 kjemikalier før frokost, opplyser Grønn Hverdag!.


Ifølgde den britiske kampanjen Chemical Safe Skin Campaign bruker gjennomsnittskvinner 12 hudpleieprodukter hver dag, som inneholder omlag 175 kjemiske stoffer, og 60% av disse stoffene absorberes i kroppen!

Kosmetikkbransjen har lang tradisjon på å teste produkter på dyr(og jeg som dyre elsker vil slett ikke at dyrene skal lide for at vi mennesker er forfengelige. Jeg har alltid prøvd å finne produkter som ikke er testet på dyr, men har nok dessverre ting i skapet mitt som ikke fortjener en 5+) 



Tenk for et ramaskrik det hadde blitt dersom vi hadde testet produkter på mennesker istedenfor dyr! Hvorfor er et dyrs liv mindre verdt? De lever, de føler og kjenner  - men kan ikke si ifra!


NÅ har jeg iallefall tatt steget videre, både for dyrenes skyld - og for min egen helse!! 

Har du noen gang fått bivirking etter bruk av kremer, hårfarge eller lignende: SI FRA TIL MATTILSYNET PÅ TLF 06040 , anbefaler forskning.no.  

Hårfarge, en versting - kan gi immunreaksjon 


I hårfargeproduktene er de godkjente fargestoffene betegnet som ekstreme eller sterke sensibiliseringsstoffer. Det vil si at de kan sette igang en immunreaksjon i kroppen. Første gang kan reaksjonene være veldig liten, kanskje bare litt svie, men i få tilfeller kan dette utvikle seg til alvorlig allergi med små sår ihodet, hårtap og opphovning i ansiktet til systemiske reaksjoner!  Og med min Systemic Lupus Erytheamtosus ( SLE) er det nok best å IKKE utfordre skjebnen mer. Jeg har alltid farget håret, og stripet i rosa, lilla, rød blått osv.. - men nå er det stopp. Ingen farge i håret mitt (el. tøtta sitt) før vi finner et godt økologisk produkt. I EU jobbes det nå med å å lage en grense for hvor mye fargestoffer man faktisk får lov til å putte oppi en hårfarge!  


iHerb.com


I flere av bloggene jeg følger, ser jeg de skryter hemningsløst av både produkter og priser til dette iHerb.com - så jeg MÅTTE jo bare inn å sjekke. Du og du får et eldorado av hudpleie, kroppspleie,make up, hårpleie og helsekost produkter. !! Og prisene kan jo ikke sammenlignes med de norske. Hvem har sagt det koster mye å bruke økologiske, ikke dyretestede produkter?? Siden det finnes regler hvor HVA og HVOR MYE man har lov til å få inn i Norge, har jeg i første omgang bestilt kurante produkter i flere omganger!Frakten er slett ikke dyr, men vær obs på at du handler under kr 200,- for å slippe mva her i Norge. 


Er du i tvil, sjekk IMPORTKALKULATOREN TIL TOLLVESENET, her taster du inn hvilket produkt det gjelder, ( fks, hudpleie og sminke er tollfritt, men en bukse må du betale 10,7 % ekstra i tollavgift på)  - pris og event. frakt/forsikring. Da får du opp nøyaktig beløp. Hvis du handler for 220,- NOK, må du ut med ca kr 55,- ekstra. (i de fleste tilfellene er beløpet lavere enn hva du måtte ut med i Norge uansett, så dette kan man jo engang i blant gjøre.) 


I min første pakke bestilte jeg: 

 Sunblock 30 +(uten parabener og kjemikalier) Det som er litt artigt med akkurat denne serien, Smart Girls WHo Surfs, er at den faktisk er testet på mennesker! Frivillige surfere har stilt seg til dispensasjon!! 110ml, kr 62,- NOK! 


Hjemmesiden deres finner du HER , de har også utsalg, men produktene er 20-30% billigere på iherb! 


Grab - N - Go Kit  til tøttå, inneholder 7 deler , 113,- NOK.
Settet inneholder :  



  • Sunblock 30+   (55 ml) 





  • After Sun Soothing lotion  (55 ml) 





  • Care For Hair Sun Protector   (59 ml) 





  • Soap for Surfers, Ruby Red Grapefruit 





  • Soap for Surfers, Lemon Zest 





  • SPF 15 Sunscreen Lip Balm Vanilla Flavor  0.15 oz. 




  • One Black Unbreakable Comb






  • Frakt på dette ble 71,- NOK. Nå valgte jeg å få det med DHL, hadde jeg valgt vanlig UPS, hadde frakten komt på ca  22,- NOK ( DHIL går fortere, samt man får pakkesporing) Vil ha det fortest mulig!! 


    I pakke 2 :  


    Giovanni shampo og balsam,  med kinesiske urter(selvsagt uten kjemikalier og parabener, og ikke testet på dyr) 250 ml hver flaske : 




    Head Organics Shampoo 500 m : 


    Lamas Botanicals Hånd creme 118 ml: 
    Dette kostet 190,- NOK og kr 89,- NOK i frakt(også med DHL). 








    I pakke  3: 


    Husholdningsprodukter , var drøssevis av økologiske og rene produkter, men jeg digger Susan Meyer i Frustrerte Fruer, så jeg MÅTTE bare velge Mrs. Meyer sine ;) 


    * WC cleaner 946 ml  kr 25,- NOK  




    * "Hverdagsvask" 473 ml  kr 20,- NOK 












    * Flytende vaskemiddel til vaskemaskin 1,8 l  kr 76,- NOK












    * Tøymyker med Geranium duft 946 ml kr 41,- NOK  - 








    tilsammen  kr 161,- NOK + frakt med DHL : kr 147,- (som sagt er dette alternativet dyrere enn vanlig UPS) 


    Såg etter på at jeg hadde bestilt Geranium duft i alle flaskene UNNTATT vaskemiddelet ;( Det var i  Lemon duft!! 


    I pakke 4: 


    Facial cleansing  pads med  tea tree oil, naturlig bakteriedrepende og ypperlig mot kviser og fet hud: kr 29,- NOK 




    Tea Tree Oil Skin Ointment 30 ml kr 29,- NOK 

    Munnskyllevann organisk 480 ml kr 39,- NOK 

    Tannkremer, 2 stk med tea tree oil 176 g hver, kr 25,- NOK  : 
    Sum kr 150,- NOK - frakt Internation Air mail kr 22,- NOK! 

    Så nå er det ei som skal gå å trippe de neste dagene ja. Er bare pakke 1 som er sendt enda.
      

    Har DU lyst å prøve www.iherb.com ? ALLE som handler der for første gang får $5 i rabatt (ca kr 30,- NOK) . bruk rabattkode  NEG522 


    Med dette har jeg ihvertfall startet, og kan trygt si at jeg er en engel med skit på vengan , men er i ferd med å "hvitvaskes"! 

    (gledelig jul ?? Jaja, falt så får dette uskyldige vesenet)

    Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe!  

    2 kommentarer:

    Anonym sa...

    Mathilde: Takk for tipsene ;)

    Hege Therese Nesvik sa...

    OH! For en flott nettbutikk!! Her skal det brukes peng ja ;)