tirsdag 29. mars 2011

Blodplater

Jeg har for lavt antall blodplater (trombocytter) . Du lurer kanskje på hva blodplater er?
Det er noen små, kjerneløse cellefragmenter som sirkulerer i blodet vårt. Det er blodplatene som gjør at du stopper å blø når du fks skjærer deg.(og dette gjør de ved rett og slett å danne blodpropper/trombe  - også kjent som koagulering!!) Dessverre fungerer ikke blodplatene som de skal hos alle, og ved for LAVT antall blodplater - klarer de ikke å lage denne tromben - og dermed økt blødningsfare. Itillegg får man blåmerker uten grunn(og det er som regel på blåmerkene jeg merker at noe er igang, når blodplateantallet mitt er lavt - begynner magen.. ) 


Her kommer en grei forklaring, hentet fra nettstedet www.minhemofili.no. 



Systemet som får blodet til å koagulere (levre seg), består av trombocytter og koagulasjonsfaktorer. Trombocyttene er våre minste blodlegemer og kalles også blodplater. De har som oppgave å sirkulere gjennom blodårene og kontrollere at alt er helt. Når det oppstår skade på en åre, aktiveres trombocyttene. De blir klebrige og festes til hverandre slik at de danner en plugg som tetter hullet i åreveggen. Denne pluggen er imidlertid bare midlertidig.
For å stanse blødningen effektivt trenger trombocyttene hjelp, blant annet fra ulike proteiner som kalles koagulasjonsfaktorer. De virker i en bestemt rekkefølge, som en kjedereaksjon. 

Et av de siste trinnene i dette lagarbeidet er å få hjelp fra et protein som kalles fibrin. Fibrin danner sterke tråder, som et nett, og er en mer stabil plugg enn den trombocyttene danner. Det er dette nettet av fibrintråder vi ser som skorpe på såret.




Noen kan også ha for HØYT antall blodplater, og det er da fare for blodpropp (dvs at blodet klumper seg sammen og blokkerer blodtilførselen) . Dette kan føre til hjerteinfarkt, hjerneslag eller lunge emboli. Som regel blir pasienter med for høyt antall blodplater satt på blodfortynnende medisin, slik at det ikke klumper seg så lett. 


MEN, her kommer det store : Jeg er også så uheldig å ha LUPUS ANTIKOAGULANT OG FOSFOLIPIDANTISTOFF!  Puh, vanskelige ord, men kort fortalt betyr det at blodet kan klumpe seg lettere og lage trombe/blodpropper!! Og da er dillemmaet , jeg kan IKKE gå på blodfortynnende medisin siden jeg har lavt antall blodplater - da kan jeg rett og slett blø ihel. 


Merkelige greier! 


HER  finner du en animasjon om blodplatene, og hvordan de fungerer!


Fastlegen min har skrevet brev til hematalog, og der fikk vi følgende svar:
"Trombocyopeni (lavt antall blodplater) ved SLE/lupus er i nesten alle tilfeler en del av selve den autoimmune sykdommen, og dermed egentlig en type autoimmune trobocytepeni (ITP). Denne tilstanden er bare behandlingstrengende ved klinisk blødningstendens eller dersom platetaller ligger under 30. (mine ligger nå på 69 - normalt 150 -400). Det er ikke annet å gjøre enn at revmatalog (som jeg ikke har vært hos siden 2008 - laaang ventetid, jeg skulle vært der april 2009!!) og allmennlege får behandle hennes SLE." 




Dette var kanskje tungt stoff, men det er flere som har spurt meg HVA blodplater er, så jeg tenkte at bloggen kunne være en flott plass å legge det ut. 


Purple For Lupus



1 kommentar:

liv midt i livet sa...

nå får eg d til, men nå har eg glømt ka eg sko sei:(
du må få henvisning til privatpraktiserande revmatolog. Det gjekk eg til i Stavangerr. Tok bare nokre månadar å få plass