torsdag 24. mars 2011

Bakedag



Ja - idag har jeg laget Toro`knekkebrød og Coconut Bananabread (oppskrift hentet fra Passion4 baking ).

Disse 1-2-3 pakkene er veldig greie, i denne blandingen tilsetter du kun vann, blander og "Klæsjer" deigen på et brett med bakepapir!! 

PS. klarte selvsagt å ha i 1,5dl for mye vann, så jeg måtte sile ut væska :(


Så er det å smøre utover med en slikkepott, og passe på at det blir noenlunde jevnt lag - og at det er like tykt i kantene som på midten:

Midt i ovnen i 10 min - da tar du ut brettet og bruker kniv/pizzarulle å skjærer opp i ruter, i den str. du vil at knekkebrødene skal ha:

Deretter bærer det inn i ovnen igjen, i ca 30 minutter. Ta knekkebrødene ut igjen, legg på rist - og sett i ovnen med ovsndøra ÅPEN (med varmen på) i ca 15 min(til knekkebrøden er tørre)
Avkjøles på rist. Så,slik ble mine - og de var overraskende gode! Men, som den superhusmora jeg er, klarte jeg å svi noen av de, og de svidde smaker brent popcorn - og det lukter popkorn i hele huset!! Kommer garantert til å bruke denne blandingen igjen, var mye enklere enn å stå å styre med ørten forskjellige melsorter!!

********************************************************************************

Coconut Bananabread : Dette såg jo bare fantastisk godt ut, så jeg MÅTTE bare prøve!!

(Bildet hentet fra passion4baking)


Gikk på med godt mot, men gjorde nok en stor feil(som dere sikkert har skjønt etterhvert, er jeg HÅPLØS på kjøkkenet!!). Jeg skulle lage brødet sunnere, og leste en plass at rårørsukker - det var sunt! Så jeg inn på coop og kjøper en pakke, hiver oppi!! Stønn, har kjøpt brun farin - det lukter sterk sirup og æsj... Så det enda i bosset, og gikk på med nytt mot :




LITT sunn var jeg, brukte speltmel istedenfor hvetemel el fullkornsmel;)



Her skulle det vel helst vært fersk kokos, men jeg brukte tørr kokosmasse.


Lukter kjempegodt i hele huset, nå står den i ovnen. Sliter litt med å få den stekt, skulle stå på 180C i ca 30 min, min har nå stått 1t 15 min. Ser helt flott ut, men er kliss klass rå inni. Har skrudd ned tempen, og satt kaken på nederste rille - så får den godgjøre seg litt. Krysser fingrene for at resultatet blir bra. !

Og her er resultatet, etter nesten 2t!! i ovnen...


Vet ikke om det er spelten som gjør det jeg eller hva det er?? Ble iallefall KJEMPEGOD, og den falt i smak... Den er ikke så lys som originalen, men spelten gjør jo bakverket mørkere.... Mmm, nå skal vi kose oss!!



4 kommentarer:

liv midt i livet sa...

Ka va best, bananbrød, eller knekkebrød?

Unknown sa...

Begge ;)

Knekkebrød til den daglige maten, og bananbrødet te kaffin!

liv midt i livet sa...

åja, så det va kake d andre:S

Unknown sa...

Eg tåle jo kje banan, men detta brødet kunne eg ta et stykke av... va jo speltmel i og