tirsdag 11. januar 2011

NAV - venn eller fiende???

28.02.2011 er deadline - da går nemlig min 100% tidsbegrensede uføretrygd ut! (dvs fra 01.mars 2010 - ble tidsbegrenset uføretrygd statusen rørt sammen i en samlelomme sammen med attføringspenger og arbeidsledighetstrygd - såkalt ARBEIDSAVKLARINGPENGER ,heretter kalt AAP.)/
Datoen nærmer seg, og NAV er frampå: Ja, er du klar for å prøve deg i jobb igjen??Har du tenkt på om du klarer å gå tilbake til jobben din?Er det noen andre plasser du kunne tenke deg å jobbe??

Hæ?? Jada, nå har jeg gått hjemme og hatt "ferie" siden sept. 2009 - så selvsagt er jeg klar for jobb igjen, trengte bare å hvile meg litt så er jeg like bra igjen.. Lurer på om det er det NAV tror?

Fikk diagnosen SLE/lupus i 2004 - da hadde jeg gått syk 4år, men spesielt 2003 var ille!
Prøvde å jobbe i min 70% stilling, men etter flere smeller og langvarige sykemeldinger fikk jeg innvilget 50% tidsbegrenset uføretrygd i 2005.

Men, heller ikke dette gikk så bra (selv om min arbeidsgiver Suldal kommune /barnehagekontoret tilrettela ALT de kunne for meg, jeg kunne komme å gå når jeg selv ville (de regnet ikke med meg, men kom jeg var det bonus for dem), de tok vekk alt arbeid med tidsfrister og press , jeg fikk ta det JEG orket å jobbe med.
I januar 2009 fikk jeg 100% tidsbegrenset uføretrygd, og det var en lettelse... Kjente alt stress og dårlig samvittighet bare smeltet vekk...  Tenkte jeg skulle prøve å "bygge" meg opp igjen i denne perioden, slik at jeg kanskje kunne være klar for å prøve jobb igjen 01.mars 2011.

Mye skjer på kort tid, og sykdommen har blomstret opp - sammen med medisinbruken. Jeg kan ikke planlegge noenting, for helsa snur på en 5-øring, frisk i ene sekund, og tror jeg skal dø i neste.. (jeg har lupus i mage/tarm, noe som gir magesmerter - diare...) Samtidig er jeg avhengig å planlegge alt, så allerede her møter jeg meg selv i døren. Og du kan være sikker på det, at når jeg skulle på jobb onsdag, ja så var jeg elendig onsdag, selv om jeg var frisk både tirsdag og torsdag.. Derfor fikk jeg komme å gå når jeg selv ville..

Ser med skrekk og gru på at jeg må ut i dette marerittet engang til. Jeg har allerede prøvd 2 år å fungere  i jobb, det GIKK JO IKKE! Hvorfor ble jeg ellers 100% TU?? Hvem har bestemt at jeg som er født i 1968 er for ung til å få varig uføretrygd? Iflg. NAV sine nettsider står det: Uførepensjon skal sikre inntekt til livsopphold for deg som har fått inntektsevnen varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte.


Nettopp! Sykdommen min gjør at jeg IKKE kan være i vanlig arbeid å få vanlig inntekt!!
Hva kan jeg tenke meg å gjøre da, spør NAV. Tja, strikkhopping, shopping og champagne?

Hvis jeg skal være i arbeid, må det være på følgende arbeidsplass:
-Jeg kan komme å gå når jeg vil, kanskje 0 timer 1 uke - og 15t neste.
- Jeg kan ikke stå i en resepsjon el. fks, kasse - må jeg på do, så må jeg do uavhengig om telefonen   ringer     eller  om det står kunder i kassen!
- Jeg blir fort sliten pga fatiguen - så bør helst stå en sofa/seng jeg kan hvile på
- Jeg kan ikke ha korte tidsfrister pga stress - stress trigger sykdommen
- Jeg må helst ha vanlige lyspærer i arbeidsmiljøet - jeg reagerte nemlig på lysrørene på kontoret mitt(svimmel og kvalm)
-Jeg kan ikke bare sitte med pc, blir sjøsjuk og kvalm(jada, har prøvd pc briller - samt andre briller)
- Jeg kan ikke bøye meg for mye pga tarmen, det gjør vondt,og et "bøy" for mye så får jeg diare

Er det noen som vet om en slik arbeidsplass, vennligst gi beskjed!!
Jeg har et forslag, og det er at jeg får ha hjemmekontor! Jeg kan fks føre lønn, skrive brev og rapporter hjemmefra... Jeg kan og være "telefondame" hjemmefra - vet det er flere bedrifter som sentralbord på en helt annen plass ....Spørsmålet er om de mener jeg skal ut i jobb for å treffe folk  - eller bare være i jobb å gjøre nytte for meg??

Selvsagt vil jeg være frisk og i jobb, men både jeg og fastlegen min vet at det er ønsketenking! NAV henger seg veldig oppi at de ikke har noe skriv fra revm. sykehuset (i Haugesund) etter 2008 - men jeg har fått brev om at det er 2års ventetid på kontroller der, (så nå har jeg bare 1 år igjen å vente). Er det akutt, eller meget forverring kan jeg kanskje få plass..

Jeg har jo hatt en liten nettbutikk http://www.misspurple.no/ , slik at jeg har hatt noe putle med.
Men, siden TU min går ut nå 28 februar, og TU har blitt til AAP, sier KLP niks, njet  - etter 1 mars 2011 får du ikke tjene 1kr uten at vi stoppe pensjonen din!! Hadde det fortsatt vært TU får jeg lov å ha fri inntekt på inntil 51 000 kr i året(75 000 hos NAV), men ikke når jeg går på AAP. Det er vel ikke vår skyld at politikerene skiftet navn til AAP? Blir så frustrert. Man skal jaggu være oppegående og "frisk i hodet" for å være sjuk , med så mye regler og tullball...

Slike tanker surrer rundt i hodet mitt for tiden, mens jeg tenker, pust inn - pust ut! Vet jo så godt at negative tanker og stress forverrer sykdommen, men blir så fortvilet - og redd!! Hvem er NAV egentlig, venn eller fiende? Jeg har jobbet og betalt skatt siden 1989 - og likevel må det kjempest en kamp for sine rettigheter - og så skal det sitte noen personer på et kontor som skal bestemme over livet ditt? Målet til NAV er å få flest mulig ut i arbeid igjen, men til hvilken pris?? Det må vel koste mer å sende meg ut iarbeid, så etter 3 uker går jeg på en smell og blir leeeenge sjukemldt, så påàn igjen?? Vi får krysse fingrene og håpe fornuften seirer!

4 kommentarer:

liv midt i livet sa...

Eg husker for fleire år sidan fekk NAV(trygdekontoret den gangen) nytt slagord: "Før eller siden får du bruk for oss!" Det lød som ein trussel i mine øyrer.

Dette stresset du er oppe i nå, kjem til å gjer deg sjukare.

Eg vett ka jobb du kan ha: utstillingsdokke i ein VVV-butikk, f eks Garaneset. Då er det kort vei til do og du skal bare sjå fin ut ;)
Mi trygd gjekk ut i september 2010, den er ennå ikkje ferdigbehandla!! Så det går ikkje så fort.

Eg føler med deg i desse dager.

Anonym sa...

AAP er heilt sikkert et ypperlig tiltak for dem som treng litt tid og hjelp for å komme seg tilbake i arbeid, men det gjelder ikke alle.
Er spent på hvordan det går videre med deg når AAP perioden er over.
Er selv i samme situasjon, Overført fra TU til AAP. Mitt vedtak går ut til høsten. Det er heller ikke realistisk at jeg kommer meg ut i arbeid. Jeg lider av et smertesyndrom som tapper meg fullstendig for energi. All energi går til å late som jeg ikke har vondt.
Lykke til uansett, jeg vil følge med deg videre.

Anonym sa...

dette er den beste bloggen på lenge. kunne ikke forklart det bedre. er faktisk slik det fungerer. min lege ringte nav å sa jeg sitter med ... vedsiden av meg å kaster opp blod hvorfor får hun ikke hjelpe middler å bare avslag. han fikk til svar er hun så syk?? kan hun jobbe??
han ble sint. han NAV giddi å hjelpt sine klienter å støttet dem, gitt dem hva di trenger hadde folk blitt fortere friske. hadde NAV tenkt på klienter som mennesker å brukt sitt eget hode å tenkt "hadde den klienten vert meg hva hadde jeg ønsket å få hjelp støtte til" å gitt brukerne det. selvsagt innen for rammer men MENNSKLIGE RAMMER. stå på!!! trist at helse stat å velferd skal vere så på bærtur i dette landet.

Anonym sa...

Har selv lupus og sliter virkelig med dette selv er nesten blind -10 på begge øyenene og de vil ha meg i jobb når jeg ikke har krefter , må på toalettet hele tiden , sover ikke har store smerter.

Legene mine mener jeg er for syk sammen med psykolog men vet ikke om dette er nok for NAV , har hatt diagnosen nå siden jeg var 16år med symptomer fra 10års alderen er 23nå hater hver dag av dette blir ikke særlig mye bedre har prøvd alt av medisiner for dette samt kosthold og andre råd.